onsdag 11. august 2010

HEGRA FESTNING





Hegra festing ble opprinnelig bygd som i et ledd i forsvaret mot Sverige etter unionoppløsnignen i 1905 under navnet Ingstadkleiven fort. Anlegget ble påbegynt i 1908 og ferdigstilt i 1910. Festingen skulle hindre eventuellt svensk angrep som skulle dele landet i to. Festningen ble i 1926 stilt i bero , men betydlig menger utstyr lå fremdeles lagret der .
Under kampene i 1940 klarte en styrke på 250 mann og 1 kvinne under komando av Hans Reidar Holterman og bemanne den forlengst nerlagte festning. De holte stand mot tyskeangrep i 26 dager fram til 5 mai. Da var sør Norge offisielt oppgitt . Innsatsen inponerte også tyskerne og kampene i Hegra fikk en moralsk betydningsom langt oversteg det millitæret.
Hegra festing er et nasjonalt minnesmerke som besøkes av 20 000 årlig , er dere i nærheten så er det verd ett besøk . Vil dere lese mere om det kan dere gå inn på http://hegrafestning.no/
Vi har hadt besøk i noen dager no av min søster Åse Marie og hennes samboer Stian . Det har vært kjempetrivelig , det er ei stund siden sist vi møttes så da blir det ekstra trivelig også. Dagan går fort så i går så tok vi dem med til Hegra festing , synes det er kjekt og vise plasser her som jeg selv setter pris på og liker . Jeg liker historie så da passer Hegra veldig bra , og det såg ut som dem og synes det er intresant .Jeg fikk trimmen min i går ja , hehe , snakk om være i dårlig forfatning . Selv jeg sliter og svetten sila så hadde jeg det kjempetopp . Med litt hjelp av min kjære så kom jeg meg fram . Ja hva skulle jeg gjort uten ham ?
Ha en strålende dag kjære venner , klem : )

Ingen kommentarer: