lørdag 7. august 2010

MIDNATTSOPERA


I går var jeg og min kjære på midnattsoperan Olav Engelbrektsson ved Steinvikholme slott , det var utrolig flott . Været hadde vi ikke med oss heilt men jeg nytte heile forestillinga fordi jeg , var litt våt når forestillinga var over . Det er ikke ofte jeg går på sånn teater så det blei en opplevelse for meg . Hadde meldt oss på turen med Stjørdal blad som jeg abonere på for de skulle ha en lesertur , i prisen av biletten fikk vi forestilling , matog drikke og historia om slotte og Engelbrektson i ett av tårnene .

Litt om historia : I 450 år har slottsruinene gjemt på en av de viktigste hendelser i Norgeshistorien . Den dramatiske maktspillet om landetspolitiske og religjøse trone med erkebiskop Olav Englebrektsson .

Olav var den siste erkebiskoppen i den katolske norske kirke . Han ble født i Trondenes av lavadelig bondeætt- med sterke religjøse tradisjoner .
Olav Engelbrektsson vendte hjem fra Paven og Roma som erkebiskop i 1524 . Han ble formann i det Norske Riksrådet .

Historien rundt landets politiske og religjøse leder er dramatisk . Norges rike var truet av et voksende dansk herredømme , og erkebiskop Olav valgte væpnet motstand for å forsvare landets sjølstendighet .

1500 tallet var ei tid med fyllt av intriger , skiftende allianser og blodig maktspill . Fru Inger til Austeråt var en viktig brikke i denne kampen . Danske adelsmenn styrte de fleste norske slott og adelsætter . De talte varmt om og forsvar norske interesser og hadde en sterk aliert i Fru Inger.

Danske futer og tjenestemenn gjorde voldsferd rundt i bygdene , og det hersket åpen krig mellom Olav og Fru Inger alierte. Erkebiskop Olav Engelbrektsson forskannset seg i sin festing på Steinvikholmen og manet til oppstand i Norge , men uten suksess .
Nils Lykke kom fra en av Danmarks mest fornemme adelsætter. Han reiste til Norge for og gjøre et "godt parti" og det klarte han ved og ekte Fru Ingers eldste datter , som døde etter kort tid . Et varmt kjærlighetsforhold oppstod mellom Nils Lykke og Lucie ; yngste datter av Fru Inger . Dette var forbudt kjærlighet og BLODSKAM etter datidens normer . Som svigerinne var Lucie å betrakte som Nils sin søster . I storpolitiske maktkampen var Nils Lykke en viktig aliert for erkebiskop Olav E som påtok å tale det fortvilte paret sak .

Fru Inger raste .
I 3 år satt Nils Lykke på Fosen og ventet på dispensasjon fra Paven . Lucie ble med barn . Fra alle hold ble kjærlighetsforholdet fordømt . Erkebiskopen støtte provoserte folket og hans øvrige alligerte - og Olav E ble presset til og arrestere Nils Lykke som blei satt til fange på Steinvikholm slott .
Julaften 1535 blei Nils lykke røyket ihjel i fangekjelleren .
Trist historie vil jeg si , jeg anbefaler folk og se forstillingen . Informasjonen har jeg hentet fra bladet vi fikk sammen med bilettene . Ha ei strålende helg folkens : )

2 kommentarer:

Lills Krypin sa...

Hei Randi. Gulliga ni är på fotona... :)
En Award till dig finns på min blogg.Kram Lill

Eva sa...

Hvor spennende med historie og opera. Viktig å kose seg litt i hverdagen også. Flotte bilder i fra forestillingen, og et fint et av deg som stråler så fornøyd!