mandag 1. februar 2010

ENSOM ?????????????


Jeg har sittet og drukket min vanlige kaffekopp og kikket på nette om det var noe nytt som har skjedd og jeg kom over en ei side i Dagbladet som får min tanker og følelser til å bli opprørt . Det er ikke noe nytt at jeg er følelsesmenneske da : ) .
Det handler om en mann som segner om på gata og dør , og ingen kommer i hans begravelse . Han har ingen rett og slett tror de men etter mange undersøkelser så finner de ei halvsøster som han ikke har hadt kontakt med . http://www.dagbladet.no/2010/01/26/magasinet/ensomhet/familie/dod/10105099/ .
Jeg tror det er mange sånne rundt oss jeg , det er blitt sånn i dag at vi har det for travelt eller at vi er redde for og ta kontakt med folk som kanskje ikke er heilt A 4 . Det får meg til og tenke så mye , Da jeg vokst opp i Kristiansund så var det alle som brydde seg og spurte om en hadde det bra hvis dem såg at du var trist f eks. Og jeg er vokst opp med at en skal hjelpe folk og det har vi gjort til gangs og det gjør meg glad . Men jeg har kommet dit hen at jeg hjelper ikke folk som bare skal dra nytte av det og ikke setter pris på det . Sykdommen min setter mye stopp for det også , i dag er jeg glad jeg greier og holde hjemme vårt rent og pent til en hvis grad .
Tilbake til stykke så tenker jeg det at det kunnet like gjerne vært meg i enkelte faser av livet . Ja jeg har min mor og søster og min kjære så jeg er ikke heilt aleine i denne verden . Jeg har mange bekjente men ingen spesielle venner sånn i livet mitt . Med min oppleverser med folk i mitt liv gjør at jeg ikke knytter folk til meg som andre gjør .
En kan være mye ensom i Norge i dag hvis en ikke tar kontakt og gjøre stor innsats for at en skal få ett nettverk og det er ikke enkelt hvis en sliter med seg selv . Jeg veit etter jeg blei syk og hadde mye smerter så blei det til at jeg mura meg inne , ville ikke være med på noe når noen spørte . Kan nok ha den tendensen ennå men ikke sånn lengre , i det siste så er det kroppen som har stoppa meg . For jeg vil så mye men får det ikke til og det sliter så mye på psyken .
Men folkens les dette stykket , det er langt men det får en til og tenke over livet . Og det burde vi gjøre av og til , gå over regnskapet i livet og se hva en kan forandre på eller gjøre mere av . Ha en fortreffelig dag mine venner : )

3 kommentarer:

Libraine sa...

Det stykket der har i lest og, fins nok fleire i Norge som blir begravd på statens regning ja..

Kamerasamleren sa...

Gripende dette. Det er nok flere slike rundt om i landet vårt - kanskje til og med en nær nabo.

Jeg anbefaler også alle å lese dette stykket. Du holt faktisk på å få besøk sist onsdag, Joakim og jeg kjørte tidlig forbi på tur til Verdal og tilbake igjen på ettermiddagen i 18 tiden. (Begravelse av et søskenbarn av meg på 58 år)Planen var å stikke innom, men vi ble heftet mer en vi regnet med.

Takk for tipset om innlegget i DB og ha ei fin uke Randi.

roffe sa...

Hei. Det er mange slike historier i Norge. En eldre kvinne ble funnet i Grimstad 6.januar i år. Eldste avis som ble funnet i kvinnas overfylte postkasse var fra 12. september. Jeg syntes det er merkelig at slikt kan skje,nesten 4 måneder uten at noen reagerer. http://nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.6934976
Ha det godt opp i nord..Her er det alltfor kaldt..