søndag 21. februar 2010

HAR VI DET FOR TRAVELT OG BLI VOKSEN ????


Jeg sitter her på søndag ettermiddag og er litt sånn surrete i kroppen , jeg veit ikke om hva det er som er går av sykdommer for tiden . Nok om det , vi har besøk av Marit . Det er vinterferie no denne uka og flaks for henne så har nabogutten også fri og er på besøk til pappaen sin . Det er stille og rolig min kjære sitter leser om fotografering og prøver seg med kamraet og så lager han middag i dag da : ) . Deilig og slippe og lage maten innemellom ja selv om at jeg synes det har blitt mere gøy og holde på .
Men det var ikke det jeg hadde tenkt og skrive om da akkurat , har i det siste tenkt på hvor tungt det er av og til og være ansvarsful voksen av og til . Husker hvor en lengtet og bli voksen når jeg var lita sånn at jeg kunne gjøre akkurat hva jeg ville . Og når jeg var 15 år så var det om og gjort og bli 18 år så en kunne kjøpe øl og komme inn på uteplasser og når en har blitt det så var det om og gjort og bli 20 år for da fikk en kjøpe sprit på polet . Når jeg tenker over det i dag så er det heilt tullete når tenker over det . Har jeg visst det jeg veit i dag så har jeg ikke hadt det travelt nei : ) .
Tenk på allt en har ansvar for : regninger , barneoppdragelse og jobbe så en får penger inn bl.a . Fikk strømreging her om dagen , fysj den var ikke liten nei . Det går en del når en skal varme opp ett heilt gammelt hus og så må en plusse på all veden som kommer i tilegg . Her i huset deler vi på de faste utgiftene og med min trygd så er det ikke mye igjen når en har betalt regningene i tilegg . Har jeg bodd for meg selv så har jeg vel havna på fattigkassa . Så det blir ikke mye til overs hygge seg med , men heldigvis så har jeg kjekke kar og kose meg med ; ) . Så det blir ikke kjedelig sånn akkurat , he he .
Drømmen er selvfølgelig og ha så mye penger at en kunne gjøre hva en ville uten og måtte tenke på om en har råd til ditt og datt . Jeg er vokst opp med at penger var det lite med , for og si det sånn så måtte vi telle tiøringene og det var ikke en selvfølge og få eller og være med på alt . Det er vel derfor jeg reagerer på dagens unger som bare forlanger og har har allt mulig , og at de er sååååååååååå lite taknemlig for det de får . Det er jo bare og kjøpe nytt hvis de skulle ødelegge det , sånnt gjør meg sinna . Men selvfølgelig så er det takket være foreldrene og kanskje besteforeldre at de har blitt sånn . Jeg har følesen av at de lærer ikke og ta ansvar , de blir egoister , de veit ikke hva det og ha stolthet over det de gjør . Hva blir det da etter hvert når det er de som skal styre landet ? Men selvfølgelig er det unnatak her og , jeg blir gledelig overrasket de gangene jeg treffer på unger som er høflig og oppfører seg ordentlig . Ja det er noen som får det til : ) .
Ja livet er ikke enkelt dere , i dag er det mange som går frahverandre også . Skilsmisse er ikke ett fremendord og det er forskjellig hvordan både unger og voksne reagerer . Og da blir familiene ennå større og forvirrenes . Ja det er ikke enkelt for ungene og skal forholde seg til til noen nye i livet , det veit jeg allt om . Men det har litt med hvordan alle partene er vil jeg no si , for no har jeg også opplevd og være den som kommer inn i en familie . Jeg vil si med hånden på hjerte og si at det er ikke enkelt og komme inn i en familie med barn fra før og måtte forholde seg til ekser . At enkelte kan gjøre livet vanskelig og slitsomt for andre hadde jeg aldri trodd det var mulig men jeg har ikke den erfaringen og da blir jeg litt naiv . Det er mye en må gjøre for den andre part og for min kjære gjøre jeg ikke bestandig med glede men for hans del .
Helsa har og svikta meg i voksen alder og det er ikke like lett og godta . Men alikevell så har en oppgaver som må gjøres og når en er slik som meg som må ha det rent og ryddig rundt meg så kan det bli ett herk og følge opp . Ansvaret tynger til tider når kroppen ikke vil være med på leken , jeg har måtta lært meg og se at det ligger noen hybelkaniner i hjørnet av og til . Men lett er det ikke nei .
Når jeg ser tilbake til min store ønsker og bli voksen så vil jeg no si i dag at det egentlig var noe hastverk igrunn . Så av og til blir jeg litt barnslig og glemmer plikter og ansvar leker sammen med min kjære . En skulle ha gjort det oftere vil jeg no si , så jeg jobber hardt med den saken .
HA EN FORTREFFELIG OG LEKENDE SØNDAG , KLEM FRA BIG MAMA ; )

4 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Hallo Randi. Jeg er nok enig i mye av det du sier her og at en ikke skulle hatt det så travelt med å bli voksen.

Jeg tror alle foreldre og besteforeldre gjør feil, minst like mange som ale andre. Også barnløse. Jeg har i alle fall gjort det gjennom livet.

Min mening er at det blir litt for enkelt å skylde på foreldre og besteforeldre at de har ansvaret for at barna ikke er perfekte. Det skal de heller ikke være mener jeg. Vi må nok gi å ta alle parter og hvorfor skal ikke barna ha noen "feil og mangler" når vi såkalte voksne har det?

Det er nok mange faktorer som kommer inn tror jeg, fra mange hold og også barna er like forskjellige som vi voksene er. Dette kan nok sees på så mange vis og fra mange vinkler og diskuteres i det vide og brede. Jeg har nok andre meninger i dag enn for noen år tilbake, etter nye erfaringer som er erfart.

Oppdragelse spiller selvfølgelig sin viktige rolle også i dag, men det er en del av oppdragelsen. Om alle får tilnærmet samme oppdragelsen, kommer det helt ulike resultater ut av det, tror jeg.

Men dette temaet må vi ta opp en dag vi har god tid og kan få tak i ørene til hverandre, om uenigheten skulle bli for stor. :)

Ha ei fin uke Randi :)

Randi Marie Hasselø sa...

Jepp er enig med der Karl at barna ikke skal være perfekt for det er ikke vi heller . Men jeg synes det er ikke mye forlange at de lærer hva som er riktig og galt , ikke lyger en midt opp ansikte og at de lærer at de står for det de gjør og sier og ikke er frekke . Det jeg mener om og ikke bli for fort voksen er at det blir fort alvor nok når en virkelig er det . Jeg kan alltids diskutere , he he . Det er altfor lite respekt blandt voksne som unger i dag . Men no skal jeg legge meg , natta : )

Kamerasamleren sa...

Stikker innom på min daglige besøksrunde til mine blogg venner. Nå har du mye å ta igjen på bloggen min. Stikk i alle fall inn og les de to tre siste og kommentarene. Kry for dem da.

Kamerasamleren sa...

:) Skjønner det jeg sjø :) Vil bare ha deg i aksjon og bort fra slitet. Bra med Knut også? Hils da.