fredag 4. februar 2011

NOE GODT TIL HELGA ??????

Laga noen kanelboller i går fordi jeg måtte bruke opp gjæren som jeg hadde liggende . Og de smakte fortreffelig: ). Tenkte jeg skulle dele oppskriften med dere .

KANELBOLLER

Disse kanelbollene er ekstra lette og luftige og smaker deilig av kanelsom smelter utover bollen under steking .

2 dl vann
50 g gjær
4 dl hvetemel
1/2 ts salt
150 g smør eller margarin
1/2 dl sukker
5-6 egg
ca. 1 L hvetemel

FYLL:

150 g smør eller margarin
2 dl sukker
3-3 1/2 ts kanel

Pensling : 1 egg

Varm vannet til 37 grader (fingervarmt) . Smuldre gjæren i deigbollenog rør den ut i vannet. Ha i salt og 4 dl hvetemel. Elt deigen lett og glatt . Dekk den tilog la den heve til dobbel størrelse.

Rør sammen smør og sukker . Pisk inn ett egg om gangen. Bland røren i den hevede deigen og elt resten av hvetemelet i . Bruk gjerne en husholdingsmaskin. Del deigen i jevne emner og trill til glatte boller . Trykk dem litt flate med hånden og lag ett dypt hull midt i hvert emne . Bland sammen smør med sukker og kanel . Fordel fyllet i hullene . La bollene heve til de er nesten så dobbelt så store. Pensle med sammenpisket egg.

Stek bollene ca 8 minutt ved 250grader midt i ovnen . Avkjøl på rist . Server kanelbollene nystekte . De egner seg godt til frysing .

Håper det smaker : )

4 kommentarer:

Kamerasamleren sa...

Hallo og god helg igjen Randi!

Kjente lukta ja, da jeg slo på PCen. :) Måtte være Randi som var i farta. Disse så slett ikke ille ut! Noterer meg oppskrifta jeg, gir den til Toril. :) Hun har mer tak på den delen av husholdningen. Jeg er god til å spise...

Kos dere i helga da, og ta et par runder med trimsykkelen. Jeg har ryddet av Torils, blir brukt som stumtjener for tiden, men nå er det slutt på det. :)

Randi Marie Hasselø sa...

Hehe , God helg ja . Ja av og til slår jeg til vettu . Har aldri prøvd denne før , må ha litt utfordringer vettu Karl : ). Skal prøve og komme meg opp på sykelen men vi får besøk i helga så vi får se . Var på trim som sagt i går og det har jeg kjennt på i natt ja . Ja det skal ikke være enkelt ta med trim men skal se ho børster støv av den ho og til slutt ; ). Får håpe kanelbollene smaker da : ).

Eva sa...

Takk for oppskrift, og kanelboller er godt til kaffen etter trimmen... hi,hi..

Sykkel pr internett er moro, og kanskje jeg skal børste støvet av den og sykle noen mil i stedet for å gå ute i blåsten.. Det er kaldt, og masse vind... Sykkel og musikk er topp trim for meg...

Ha en fin helg!!

Klem

Kamerasamleren sa...

Hva i all verden har skjedd med deg da? : Forsøker du å lure deg unna meg, etter som du har skiftet navn. :) Enda godt du heter Randi da, det er jo det jeg bruker til vanlig.

Venter en nærmere forklaring på dette, slik at jeg vet hva jeg skal forholde meg til. :) Så var det den tradisjonelle og ofte brukte frasen igjen da: "God helg til deg og Knut". :) Fra han med sølvskjegget og det pene grå stenket i håret.