onsdag 16. juni 2010

BREV FRA MISTER FIBROMYALGI

HEI

MITT NAVN ER FIBROMYALGI.

Jeg er en usynlig,kronisk sykdom . Og jeg er no blitt din følgesvenn for resten av livet . Andre rundt deg kan ikke se eller høre meg , men DIN kropp kan kjenne meg . Jeg kan angripe deg hvor, når og hvordan jeg vil . Jeg kan tilføre deg voldsomme smerter eller, om jeg er i godt humør, tilføre deg verking over alt .

Jeg husker når du og Energi løp omkring og hadde det morsomt sammen . Jeg tok Energien fra deg og ga deg Utmattelse i stedet for .Forsøk og ha det morrsomt no ! Jeg tok til og med God Søvn fra deg og ga deg Fibro-tåke i bytte .

Jeg kan få deg til og dirre innvendig, og få deg til fryse eller svette mens alle andre har det behagelig . Ja, jeg kan også få deg til og føle angst eller depresjon . Har du planlagt noe eller ser frem mot en spennende dag , så kan jeg ta det fra deg også .

Du ba ikke om og få meg . Av ulike årsaker valgte jeg deg , f.eks: det var det viruset du aldri ble fri fra eller den bilulykken eller kanskje var det alle de årene med ydmykelse og traumer ? Hva som helst , jeg er her for og bli .

Jeg hører at du vil gå til lege som kan gjøre deg fri fra meg . Jeg ler så jeg hikster . Forsøk du bare ! Du kommer til og måtte gå til mange, mange leger før du finneren som kan hjelpe deg på en effektiv måte . Du bil bli ordinert smertedempende medisin , sovetabletter, energipiller og vil bli fortalt at du lider av angst eller depresjon . Du vil bli anbefalt å prøve TNS, bli massert , og fortalt at om du sover og mosjonerer regelmessig så kommer alt til og forsvinne , anbefalt og tenke posetivt, blir fornærmet og oppmuntret til og "rette deg opp" . VERST AV ALT, aldri å bli tatt på alvor når du klager til legen om hvordan du føler deg, hvor utmattende livet er hver eneste dag . Din familie , dine venner og dine arbeidskamerater vil alle lytte til deg til de blir lei av og høre om hvordan jeg får deg til og føle det og hvilke utmattende sykdom jeg er . En del av dem kommer til og si slikt som "å du ha bare en dårlig dag !" eller "ja , ja husk på at du ikke kan gjøre det samme som før 20 år siden !" uten at de har hørt det du faktisk sa for 20 dager siden. En del kommer sikkert til og prate bak din rygg, mens du langsomt føler at du din verdighet i dine forsøk på og få dem til og forstå . Spesielt når du er midt inne i en diskusjon med et "normalt " menneske og har glemt hva det var du skulle si ........

Til avsluttning , ( jeg hadde håpet at jeg kunne holde denne delen hemmelig, men jeg regner med at du alle-rede har forstått det ). Den eneste plassen hvor du kan få noe støtte eller forståelse, angående meg , er sammen med ANDRE MENNESKER MED FIBROMYALGI.

Dette hjertesukket er oversatt fra svensk .

Ærbødigst
Din Usynlige, Kroniske Sykdom.


Dette måtte jeg bare få ut , det er tatt ifra FIBROMYALGIBLADET 2/2010.

1 kommentar:

Eva sa...

Takk skal du ha, og du har all min medfølelse.. Jeg har fibromyalgi men hukommelsen er bånn i bøtta, og jeg trodde det skyldes alder men nå har jeg jo skjønt at det er sykdommen..

Forresten gratulerer med dagen unge dame!